Přejít na hlavní obsah

Zásady územního plánování

Územní plánování je nástroj státní správy vytvářející takové předpoklady pro výstavbu, které respektují podmínky pro udržitelný rozvoj území.
Ilustrační obrázek aktuality

Dnes platný stavební zákon vnímá smysl územního plánování v koordinaci soukromých a veřejných zájmů v území a ve vytváření takových předpokladů pro výstavbu, které zároveň respektují podmínky pro udržitelný rozvoj území. Zároveň hledá kompromis mezi úředními a politickými nástroji a soukromými a veřejnými zájmy. Z toho vyplývá, že nejde pouze o odbornou činnost, ale především o metodu plánování a řízení rozvoje sídel a území v širším slova smyslu. Toto činí z územního plánování komplexní a velmi sofistikovanou disciplínu.

Mohlo by Vás také zajímat

Všechny články

Nástroje plánování

Praha má v rámci ČR zvláštní postavení, je totiž zároveň obcí i krajem. Z toho vyplývá složitější proces územního plánování v hlavním městě. V současné době jsou platné dva základní typy dokumentů.

Dokumentace

Jsou závazné a pořizuje je Odbor stavební a územního plánu MHMP. Všechny kroky jejich pořizování schvaluje Zastupitelstvo hlavního města Prahy. Konkrétně jde o:

  • Zásady územního rozvoje hl. m. Prahy
  • Územní plán Prahy
  • Územní plán části Prahy
  • Regulační plány

Podklady

Nejsou závazné, pořizuje je Odbor stavební a územního plánu MHMP. Pro Prahu se zpracovávají:

  • Územně analytické podklady
  • Územní studie

Zásady územního rozvoje v Praze

Územní plán je všeobecně závazný, v určitých případech je možné provést jeho změny. Změny územního plánu se týkají všech jeho závazných prvků, tedy především způsobu využití jednotlivých ploch a vymezení jejich hranic, ale také změn míry využití ploch, určujících závazné koeficienty podlažních ploch a zeleně.

Vzhledem k tomu, že Praha je obcí i krajem, má ze zákona povinnost pořídit zásady územního rozvoje i územní plán. V případě české metropole tak význam ZÚR nespočívá v koordinační funkci, ale spíše ve stanovení priorit pro rozvoj města a vymezení staveb dopravní a technické infrastruktury důležitých pro funkci města jako celku.

Úředníci
Orgán územního plánování (v Praze Odbor stavební a územního plánu Magistrátu hl. m. Prahy) - pořizuje územně plánovací dokumentace, dotčené orgány státní správy se k nim formou stanovisek vyjadřují.
Odborníci
Projekční týmy složené z mnoha profesí (např. Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy či soukromí projektanti) - zpracovávají dokumentace pod vedením autorizovaných osob.
Politici
Samospráva (Zastupitelstvo hl. m. Prahy, někdy i Rada hl. m. Prahy) - iniciuje pořizování územně plánovacích dokumentací a rozhoduje o jejich schvalování.
Veřejnost
Občané a občanská sdružení - účastní se projednání dokumentů způsobem stanoveným zákonem, případně spolupracuje na jejich přípravě.

Regulační plán

V současné době je pro Prahu platný pouze regulační plán Anenská, který je plně využitelný pro rozhodování 
v území.

Regulační plán stanovuje podrobné podmínky pro vymezení a využití pozemků, pro umístění a přístupy ke stavbám a jejich napojení na technické vybavení a určuje regulační prvky plošného a prostorového uspořádání (např. uliční a stavební čáry, výšku a objemy zástavby, ukazatele využití území). Typické měřítko regulačního plánu je 1 : 1000 nebo 1 : 500. Regulační plán musí být v souladu s nadřazenými závaznými územně plánovacími dokumentacemi, tedy s územním plánem a Zásadami územního rozvoje. Podobně jako tyto dokumenty slouží projektantům při tvorbě návrhů a úředníkům stavebních úřadů při jejich posuzování. Majitelé nemovitostí v něm naleznou podrobné informace o využitelnosti pozemku či možné podobě staveb na něm.

Zásady územního rozvoje

Praha je zároveň obcí i krajem. Proto kromě „obecního“ územního plánu musí podle stavebního zákona mít i plán „krajský“. A tím jsou Zásady územního rozvoje. Nejsou tolik detailní jako územní plán. Je to jako bychom se na město dívali z větší výšky. jejich cílem je především mít jasná obecná pravidla rozvoje a zajistit návaznost na plány Středočeského kraje. I proto v něm najdete především plánované dopravní stavby, například nové linky tramvají nebo metra nebo pražský a městský okruh.

Zásady územního rozvoje jsou závazným dokumentem, který musí úřady a stavebníci při plánování staveb dodržet. Jsou nadřazeny územnímu plánu. Vycházejí ze státní Politiky územního rozvoje ČR a stojí na detailních datech z našich Územně analytických podkladů. V případě potřeby mohou být aktualizovány.