Přejít na hlavní obsah

Doprava

Dopravní infrastruktura tvoří základ každého dopravního systému, jenž je nosným prvkem společnosti pro pohyb osob a zboží mezi zdroji a cíli. Proto je nezbytné dopravní chování a všechny druhy dopravy monitorovat a kvalitně analyzovat a výsledků účinně využít připlánování tak, aby dopady dopravy neutlačovaly ostatní důležité složky města, například zeleň, veřejný prostor nebo život obyvatel.
Ilustrační obrázek aktuality

S ohledem na klimatickou změnu a vývoj společnosti je také nutné vývoj dopravy neustále upravovat. IPR se proto zaměřuje zejména na dostupnost a kvalitu městské hromadné dopravy a další alternativní způsoby přepravy po městě. Podobně jako ostatní evropská města se i v Praze počítá s postupným úbytkem osobních aut. Na IPRu se proto snažíme na tuto dlouhou a pozvolnou změnu vytvořit dostatečně dobré a kvalitní podmínky.

Mohlo by Vás také zajímat

Všechny články
Analýzy

Dopravní chování

Jaké faktory mají největší vliv na využívání jednotlivých druhů dopravy? Je to výše výdělku, vzdělání, postavení nebo typ domácnosti, v níž dané osoby žijí? Jakou roli hraje suburbanizace? A na čem závisí rozvinutost veřejné dopravy? Analýzy zkoumají dopravní chování obyvatel v Praze a Středočeském kraji a matematicky porovnávají vzorek celkem 86 evropských měst, včetně Prahy. 

 

DOPRAVNÍ CHOVÁNÍ V PRAZE A STŘEDOČESKÉM KRAJI (2018) DOPRAVNÍ CHOVÁNÍ – STATISTICKÁ ANALÝZA EVROPSKÝCH MĚST (2017)

 

Analýzy

Dojížďka a vyjížďka do zaměstnání

Dojížďka do zaměstnání do Prahy tvoří dlouhodobě mimořádně početný „vnější“ zdroj zaměstnanosti; cca 190 tis. dojíždějících pracovníků představuje již více než 20 % celkové zaměstnanosti v Praze. Čistý přínos zdrojů pro pražský trh práce činí 150 tis. osob. Od roku 2010 objem dojížďky za prací do Prahy vzrostl o zhruba 27 % (o více než 40 tisíc osob), což svědčí o přitažlivosti pražského trhu práce. 

 

Dojížďka a vyjížďka do zaměstnání (2021)

Porovnání statické dopravy v Pražské památkové rezervaci 2000–2016

V letech 2015, 2016 a částečně i 2017 proběhl průzkum statické dopravy v mimouličním prostoru (podzemní parkoviště, vnitrobloky, parkovací domy, oddělená parkoviště apod.) na území Pražské památkové rezervace a zbylém území Prahy 2 a Prahy 7 mimo PPR. Průzkum byl organizován Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Vzhledem k existenci dat o parkování v mimouličním prostoru z roku 2000 v PPR a existenci dat o parkování v ulicích bylo možné provést porovnání vývoje počtu odstavných a parkovacích stání v Pražské památkové rezervaci za posledních 16 let. Porovnání je vzhledem ke struktuře dat z roku 2000 provedeno pro ulice a mimo ulice v různé podrobnosti. Pro ulice je porovnán pouze celkový počet stání, zatímco pro kapacity statické dopravy mimo ulice je porovnání provedeno v podrobnosti ZSJ.

 

Porovnání statické dopravy v Pražské památkové rezeravci 2000-2016

Modelování dopravy pomocí matematických modelů

Modelování dopravy pomocí matematických modelů představuje účinný nástroj pro dopravní inženýrství a rozvoj města. Dopravně inženýrské výpočty jsou jedním ze zásadních podkladů pro hodnocení dopravních systémů i staveb a rovněž slouží pro posuzování vlivů na životní prostředí.

Číst více

Datové projekty

Chcete vědět více o dopravě?